Har du penge til gode hos en eller flere debitorer, står vi klar til at hjælpe dig.
Herunder kan du læse mere om, hvilke betingelser, der skal være opfyldt, inden et krav kan sendes til inkasso., hvordan en inkassosag typisk forløber samt gode råd til, hvordan du kan undgå dårlige betalere.
Der er en række betingelser, der skal være opfyldt, inden I kan sende et krav til inkasso.
Der skal være sendt en faktura til kunden, som skal indeholde følgende:
Derudover bør oplyses forfaldsdato, og såfremt I ønsker at opkræve en højere rente ved for sen betaling (kun overfor virksomheder), skal renten også oplyses, og fra hvornår der påløber renter. Er andet ikke aftalt, påløber der renter 30 dage fra fakturadatoen med Nationalbankens udlånsrente + 8%.
Der skal som minimum sendes én rykkerskrivelse, inden kravet kan tages til inkasso, og skrivelsen skal indeholde et varsel om inkasso.
Mange virksomheder vælger imidlertid at sende op til 3 rykkerskrivelser, inden sagen overdrages til inkasso. Dette ofte af hensyn til at beholde et fornuftigt forhold til kunden. Det er desuden et krav for, at vi kan registrere debitor i RKI, at der er sendt mindst 3 rykkere.
For hver rykkerskrivelse kan pålægges et gebyr på 100 kr., dog max. for 3 rykkerskrivelser, og kun hvis der er gået mindst 10 dage mellem fremsendelsen af hver rykker.
Ved krav overfor erhvervsdrivende er du desuden berettiget til et kompensationsbeløb på 310 kr., som påløber allerede i det øjeblik kunden ikke betaler inden forfaldsdagen.
Som abonnementskunde hos os hjælper vi jer med opsætning af rykkerprocedure i virksomheden.
Ønsker I ikke selv at stå for rykkerproceduren, kan I med fordel benytte vores rykkerservice. Blot send os en kopi af fakturaen, så sørger vi for at rykke, når betalingsfristen er udløbet.
Når I har sendt den sidste rykkerskrivelse, som indeholder varsel om overdragelse af sagen til inkasso, så kan vi tage kravet til inkasso. Det er vigtigt, at I sørger for at gøre os opmærksom på det, hvis debitor har gjort indsigelser mod kravet. Også selv om I mener, at indsigelserne er fuldstændig ubegrundede.
Se her hvordan du sender sagen til inkasso hos os.
Når du har konstateret, at en af dine kunder ikke har betalt sin regning, så starter der en proces, som i sidste ende vil tvinge kunden til at betale. Forhåbentlig besinder kunden (debitor) sig, og betaler inden det når helt så vidt.
Sagsgangen er som følger:
Det kan desværre ikke helt forhindres, at man som virksomhed indimellem har en kunde, som ikke betaler sin regning. Men der er alligevel meget du kan gøre, for at begrænse risikoen.
Kræv forudbetaling hvis det er muligt. På den måde får du pengene, før du afleverer varen. I mange aftaleforhold er det ikke unormalt, at i hvert fald de første køb, som en ny kunde laver, er mod forudbetaling.
Dette kan gøres på flere måder. Der kan søges i RKIs register, om kunden er registreret i RKI. Der kan foretages et kredittjek, og du kan gennemgå kundens seneste årsregnskab (hvis kunden er en virksomhed).
Hvis der er tale om større beløb, er det ikke unormalt at kræve en bankgaranti for, at betalingen kommer. I så fald er det kundens bank, der skal betale, hvis kunden ikke selv kan eller vil.
Banken laver her selv en undersøgelse af kundens kreditværdighed, inden de tager stilling til, om de vil stille en bankgaranti. Kunden vil dog have omkostninger ved at stille garantien.
Du kan tegne en kreditforsikring, hvor forsikringen beskytter dig mod kundens manglende evne til at betale sine regninger.
Ved visse salg vil der være mulighed for at tage et ejendomsforbehold i den solgte genstand, således at ejendomsretten til genstanden først overgår til kunden, når hele købesummen er betalt. Dette ses f.eks. ofte indenfor bilhandel.
Skriftlige aftaler hvoraf det klart fremgår, hvad I har aftalt og til hvilken pris, vil gøre det væsentligt nemmere at inddrive dit tilgodehavende. Det ses desværre alt for ofte, at aftalegrundlaget er uklart, eller der er sket ændringer, som har fordyret arbejdet, men som af en eller anden årsag aldrig er blevet skrevet ned og bekræftet af kunden, som nu protesterer mod den forhøjede regning. Denne type tvister ender meget ofte i meget dyre og meget langvarige retssager.
Med klare, skriftlige aftaler gennem hele forløbet kan du beskytte dig selv mod urimelige indsigelser fra dine kunder, og du vil lette vores arbejde med at inddrive pengene for dig.
Har du en udfordring eller brug for hjælp til inddrivelse af din gæld, så kontakt os her – HELT uforpligtende.
Skriv dig op i formularen og vi vender tilbage hurtigst muligt, så vi sammen kan finde ud af, om vi er de rette til din opgave.
Vi tilbyder hjælp til inkasso- og rykkerservice.
Vi kan også hjælpe din virksomhed!
Torvegade 1 D
8963 Auning
Åbningstider:
Mandag – torsdag 8.00 – 16.00
Fredag 8.00 – 14.00
Paragraf Inkasso har et tæt samarbejde med Paragrafadvokaterne og kan derfor følge sagen fra forfald til Højesteret.
Copyright 2023 – Paragraf Inkasso